Je kent ze wel: mediatrainingen die veel PR-bureaus op het laatste moment inplannen kortvoordat de CEO een journalist te woord staat. Er wordt geoefend op kernboodschappen, interviewtechnieken en Q&A's. In de praktijk betekent het: leren hoe je vragen moet ontwijken en boodschappen herhaalt als een gebroken plaat. Saai, voorspelbaar en volkomen nutteloos wanneer het er écht op aankomt. Oh, en nog een feitje uit de praktijk. Die Q&A’s waar veel tijd in is gestoken hebben de trainees zelden of nooit echt gelezen van tevoren.
Effectieve training begint niet met technieken of trucjes. Het begint met een simpele vraag: waarom bestaat jouw organisatie eigenlijk? Wat verkoop je nou eigenlijk echt, wat voeg je toe aan de samenleving? Als je dat niet glashelder kunt beantwoorden, kun je wel honderd keer oefenen voor de camera – je zult nooit overtuigen.
Bij numen trainen we dus fundamenteel anders. Mediatraining is bij ons geen 'last minute' poetswerk, maar een cruciaal onderdeel van de onboarding, nog voordat we een corporate strategie of creatieve campagne ontwikkelen. Waarom zo vroeg? Omdat we willen weten wat jullie maatschappelijke meerwaarde is, wat jullie echte verhaal is.
En dat ontdekken we het best onder druk van de camera, met de kritische vragen van een expert en ex-journalist als Frank du Mosch. Juist dan, wanneer de spanning oploopt en de camera draait, merk je of je verhaal echt is of dat het marketingverhaal is.
Mensen hebben een ingebouwd bullshitalarm. Maar als je praat vanuit oprechte overtuiging, vanuit het hart in plaats van uit je hoofd, gebeurt er iets magisch. Dan geloven mensen in wat jij gelooft. Dan staan ze achter je, zelfs wanneer de media je onder vuur neemt.
Neem een crisis: als je staat te stotteren over procedures en protocollen ben je verloren. Maar als je vanuit intrinsieke kracht kunt vertellen waarom je organisatie er is en hoe jullie door deze crisis heen navigeren zonder de kernwaarden te verliezen – dan heb je gewonnen.
Daarom graven we eerst naar wat jouw organisatie bijzonder maakt, wat jullie maatschappelijke meerwaarde is. Dan pas leren we je dat verhaal krachtig en authentiek te vertellen. Het resultaat? Eindeloos veel meer zelfvertrouwen en commitment voor het verhaal.
Mediatraining gaat niet over het geven van perfecte antwoorden. Het gaat over oprechte verhalen die mensen raken. Over lef hebben om te staan voor wat je gelooft, ook wanneer de camera's draaien en de microfoons aangaan.
Een crisis kan je overkomen, maar organisaties met een sterk maatschappelijk verhaal en leiders die dat verhaal uit hun hart kunnen vertellen? Die overleven alles.